مصرف سموم بخش کشاورزی در ایران درحد مجاز است

به گزارش عیارآنلاین، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درباره تعداد سموم پرخطر حذف‌شده در بخش کشاورزی گفت: در مجموع کل سبد سموم پرخطری که در کشور به مصرف می‌رسد، هشت درصد برآورد شده است و از آنجا که این سموم جونده‌کش هستند و به‌صورت مستقیم بر محصولات کشاورزی اسپری نمی‌شود، بنابراین نگرانی وجود ندارد.

محمدعلی باغستانی میبدی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده و آزمایش‌های به ثبت رسیده، مشخص شده است که مصرف سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی کشورمان در حد مجاز بوده و نمی‌توان ابتلای مردم به بسیاری بیماری‌ها را به مصرف بیش از حد سموم شیمیایی نسبت داد.

وی خاطرنشان کرد: محصولات کشاورزی تولیدشده در کشورمان پاک‌ترین محصولات در جهان است و در مقایسه با سایر کشورها، می‌توانیم ادعا داشته باشیم که محصولاتمان در سلامت به سر می‌برد.

باغستانی میبدی ادامه داد: مصرف متوسط جهانی سموم شیمیایی بیش از میانگین مصرف سم در ایران است، بنابراین نباید مردم نگران این امر باشند.

وی تصریح کرد: استفاده از برنامه‌های جامعی چون مدیریت تلفیقی آفات که در حال حاضر در کشور استفاده می‌شود، می‌تواند محصولات سالم‌تری را تولید کند و در اختیار جامعه قرار دهد.

 

تاکنون ریالی از شورای سلامت به بخش کشاورزی اختصاص نیافته است

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درباره اعتبارات شورای سلامت یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی در شورای سلامت وزارت بهداشت عضویت دارد و قرار است بخشی از هزینه‌های درمان به بخش پیشگیری اختصاص پیدا کند.

باغستانی میبدی تأکید کرد: تاکنون یک ریال از شورای سلامت به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات اختصاص نیافته است که امیدواریم هرچه سریع‌تر در این بخش فرجی حاصل شود و بخشی از اعتبارات سلامت به این وزارتخانه گسیل شود.

گفتنی است، مسئولان فائو و سازمان ملل متحد بر مدیریت استفاده از سموم شیمیایی در ایران برای حفاظت از سلامت جامعه تأکید کرده‌اند و در این راستا رشد سریع تولید و تجارت مواد شیمیایی طی ۳۰ سال گذشته را به‌عنوان مخاطره‌ای بزرگ گوشزد کرده‌اند؛ بنابراین مدیریت صحیح مصرف کودهای شیمیایی در کشور می‌تواند ضمن حفاظت از سلامت جامعه، منافع زیست‌محیطی کشور را نیز دربر داشته باشد.